Sivut liittyvät Opintoverkon Uskonnon työskentelykirjaan. Palaa Opinto.netin pääsivulle.


Etusivu | Maailmanuskonnot | Kirkkohistoria | Uskonto Suomessa
| Raamattu | Etiikka | Kirja | Kuvapankki


Kirkkohistoria, Opintoverkko - Uskonnon verkot

Kybele / Attis -kultti



Opintoverkko


Kirkkohistoria

Kristinuskon synty ja alkuseurakunta

Kristinusko Rooman valtakunnassa

Opin kehitys, kiistat ja kirkon jakautuminen

Kristinuskon leviäminen

Keskiajan yhtenäiskulttuuri

Katolinen kirkko

Idän kirkon vaiheet

Ortodoksinen kirkko

Martti Luther

Uskonpuhdistuksen vuosisata

Pietismi ja valistus

Maailmanlaajuinen kristinusko nykypäivänä

Vapaa kristillisyys

Teema-artikkelit

Vanhat sivut

   

Katolinen kirkko Euroopan valtiaana

   

Kristinuskon ensimmäiset 400 vuotta

      

Mysteerikultteja

         

Mitra-kultti

         

Isiris / Osiris / Horus -kultti

         

Kybele / Attis -kultti

      

Marttyyreja ja pyhimyksiä

      

Rooman keisarien vaikutus kristinuskoon

      

Apostolit kirkon johdossa

      

Rooma nousee kristinuskoa vastaan

      

Jeesus henkilönä

   

Rooman kirkosta koko Euroopan kirkoksi


Verkkopolku.com
Opintoverkko 3
Extra.opintoverkko.fi

Kybele/Attis-kultti

Fryygiasta (nykyisestä Turkista) levisi Rooman valtakunnassa jumalatar Kybelen ja hänen rakastettunsa Attiksen kultti. Kybele vietiin pienenä lapsena metsään kuolemaan, mutta pantterit ja leijonat huolehtivat lapsesta, ja hänestä kasvoi älykäs, kaunis ja vahva nainen ja jumalatar. Hän rakastui prinssi Attikseen, mutta heidän tarinansa oli surullinen. Jumalatar Kybelen rakkaus oli liikaa kuolevaiselle prinssille, joka tuli hulluksi. Attis kastroi itsensä (leikkasi pois kiveksensä / sulupuolielimensä) ja kuoli. Kuolemansa jälkeen hänestä tuli Kybelen puoliso.

Roomasta tuli Kybelen kultin uusi keskuspaikka. Roomalaiset kutsuivat Kybeleä Magna Materiksi, "Suureksi Äidiksi". Kultin papit olivat miehiä, jotka olivat kastroineet itsensä Kybelen kuvan edessä. Useimmat seuraajat olivat kuitenkin naisia. Kultti oli riehakas, meluisa ja ekstaattinen, mikä viehätti monia. Juhlissa esitettiin nopeaa musiikkia ja tanssittiin villisti. Vain naisille ja kastroiduille miehille oli sallittua osallistua jumalattaren tärkeimpään juhlaan, joka pian sai mainetta enemmän villinä orgiana kuin uskonnollisena rituaalina. Keväisissä juhlissa innokkaimmat kannattajat intoutuivat joskus kastroimaan itsensä. Vaikutusvaltaisten tukijoiden avulla kultti säilytti kuitenkin asemansa ja välttyi vainoilta.

Monet seremonioista muistuttivat ja juhlistivat Magna Materin teoista ja rakkaudesta Attisiin, joka edusti hedelmällisyyttä ja maan kasveja. Hänen kastraationsa ja kuolemansa kautta maa sai uuden elämän. Huhtikuun juhlassa härkä kastroitiin ja uhrattiin, ja uudet salaisuuksiin vihittävät puhdistettiin ja kastettiin sen verellä. Maaliskuun juhlassa muisteltiin Attiksen kastraatiota ja kuolemaa. Kun Attista oli surtu kolme päivää, juhlinta alkoi uudelleen ilojuhlana: Attis on ylösnoussut ja on jälleen viriili Magna Materin voiman ansiosta. Pietarin kirkko Rooman Vatikaanissa on rakennettu suoraan Magna Materin temppelin päälle. Attiksen symboli oli pinja-puu.

Fryygialaiset ja egyptiläiset mysteerit opettivat, että jumalallinen poika (Attis tai vastaavasti Osiris) oli kokenut kuoleman ja että jumalallinen voima oli hänet herättänyt kuolleista. Samoin kaikki, jotka asianmukaisesti vihittiin mysteeriin ja jotka viettivät jumalan kuoleman ja kuolleistanousun vuosipäivää, tulisivat osallisiksi hänen jumalallisuudestaan ja hänen kuolemattomuudestaan.

Copyright Timo Muola / Opintoverkko




Tulosta tämä sivu / Print this page

© Kkohist.opintonet
Palvelun tarjoaa Opintoverkko Oy:n www-sivupalvelu.
Tekninen toteutus Tuomo-Media, 2002-2003